מאת הרב אורי שרקי
שאלנו את הרב אורי שרקי: האם יש מקום לתרבות בעבודת ה'?
ההרחבה התרבותית היא אוויר לנשימה עבור כל אדם שהתורה חשובה בעיניו.
לעתיד לבוא, כך אומר התלמוד, יבואו הרומאים לפני בית דין של מעלה, למשפט ההיסטוריה, ויאמרו: הרבה מרחצאות עשינו, הרבה גשרים בנינו, הרבה דברים עשינו בעולם, וכל זה לא עשינו אלא בשביל ישראל שיעסקו בתורה. התלמוד אומר שהקדוש ברוך הוא דוחה את הטענה הרומאית, משום שהם לא התכוונו לזה. אבל מה שיש לדייק משם זה שהתלמוד לא אומר שהרומאים לא צודקים, אלא מה, שהם לא התכוונו לזה. כל ההתפתחות התרבותית, הציוויליזציונית, הרחבה, שרומא הביאה לעולם, זה בעצם כדי שישראל יעסקו בתורה. באיזה מובן? התורה צריכה לתת משמעות לעולם, ולכן צריך להיות עולם מיושב. אם היה עולם פרימיטיבי, אז גם לתורתו של הקדוש ברוך הוא לא היתה הרבה משמעות בעולם מצומצם. במובן הזה, ההרחבה התרבותית היא אוויר לנשימה עבור כל אדם שהתורה חשובה בעיניו. ואין גבולות לתרבות; התרבות כוללת את כל מרחבי החיים. את הרגישות האומנותית, הספרותית, הפילוסופית, המדעית, וכל תחומי החיים הם הם הנדרשים. אלא, שהתורה מוסיפה על גבי זה את ממד הקודש, דהיינו, לראות לאן כל זה מוביל, איך כל זה הוא חלק מתוכנית אלוהית אחת גדולה. לדבר הזה יש ביטוי גם בהלכה. למשל, נאמר "לא תחנם", שאסור לומר "כמה נאה נוכרי זה", כלומר עובד עבודה זרה זה. אבל אומר השולחן ערוך מיד: אבל אם כוונתו לשבח את הקדוש ברוך הוא שברא ברייה נאה כזאת, אדרבה, זה רצוי. אז אם כן, איך אומרים, הכל תלוי בגישה.
(שימו לב הנקודות לא נכתבו על ידי הרב)
בשביל שהתורה תדבר אלינו הפקנו סדרת סרטונים בה הרב יעקב אריאל, הרב שרקי, הרב שרלו, הרבנית שולמית מלמד, הרב מדן, הרב לונדין, הרבנית רחלי פרנקל, הרב נבון, הרבנית שולמית בן שעיה, הרב ניר מנוסי ועוד מדברים על נושאים בוערים הקשורים למשמעות היהודית בדורנו.
את סדרת הסרטונים אנו שולחים בווטסאפ או באמייל:
להצטרפות לקבוצת דיון בווטסאפ - יש להקיש כאן. להצטרפות לקבוצה שקטה ללא דיון- יש להקיש כאן. | לקבלת הסדרה באמייל יש ללחוץ כאן. |